お寺の本堂の改修。
ご本尊の修復工事に伴い、朽ちていた背景となる壁の改修と照明計画を行った。

内陣のご本尊(京都府指定文化財)を囲む三方の壁には、かみ添による「具引き」という技法を用いた、銅粉を混ぜ合わせた唐紙を馬張りしている。
平安時代からの仏像に馴染みつつも、近づくと金属質の煌めきを有している。

照明計画としては、来訪者の足下を照らすペンダントライト以外は光源を全て隠した。浄土宗の宗紋から着想を得たペンダントランプは、L.GROWと協働して設計した。
隠された間接照明含め、全ての光源を遠隔操作でプログラム調色調光できるようになっており、法要前後の移動時、法要中など、行われるシーンによって空間の印象を変えられるようになっている。

Refurbishment of the main hall of a temple.
Due to the restoration work on the principal image, the decaying background walls were needed to be refurbished and a lighting scheme was carried out.

The three walls surrounding the principal image are covered with karakami paper mixed with copper powder using the ‘gubiki’ technique by Kamisoe.
The paper is familiar to Buddhist statues from the Heian period, but has a metallic shimmer when approached.

We planed all light sources were concealed except for the pendant lights that illuminate the feet of visitors which were inspired by the religious crest of the Jodo sect and designed in collaboration with L.GROW.

All light sources, including the concealed lighting, can be remotely controlled to programme colour and dimming, so that the impression of the space can be changed depending on the scene, such as when moving before and after a memorial service, or during a memorial service.

昼景。花頭窓からの自然光が仏像を照らす / Daytime view. Natural light from the flower-head window illuminates the Buddha image.

夕景。法要時のライティング / Evening view. Lighting at the time of the memorial service.

移動時のライティング。足下もよく見える / Lighting on the move. Good visibility underfoot.

上方から自然光が降り注ぐライティング / Lighting with natural light from above.

ペンダントライトもL・GROWと共同設計 / Pendant lights also co-designed with L-GROW.

参道から見た夕景 / Evening view from the approach.



General information

竣工: 2023年3月
用途: 寺院
建築地: 京都市
構造: 木造(改修)

設計・監理: みささぎ一級建築士事務所/松本崇
唐紙:かみ添/嘉戸浩
照明計画:L・GROW/ 榎並宏
施工:高橋工務店/高橋正明
撮影:繁田諭写真事務所/繁田諭

Completion:  March, 2023
Type:  Temple
Location:  Kyoto, Japan
Structure:  Timber
Architect: misasagi
Paper: Kamisoe
Lighting consultant:  L.GROW
Contractor:  Takahashi Komuten
Photo:  Satoshi Shigeta

No Responses to this post

This post has no comments yet.

Leave a Reply